linneasmemoarer.blogg.se

bland hashtags och smidesjärn i den vita staden

raw food

Allmänt, mat Permalink0
Medan fransmännen (och många andra) uppenbarligen är väldigt förtjusta i mediciner är jag något mer skeptisk. Särskilt efter att ha diskuterat ämnet med kloka personer i min omgivning. Är läkemedelsindustrins främsta syfte att tjäna mänskligheten eller att tjäna pengar? Och den mänskliga kroppen, denna märkliga uppsättning av atomer som förgyllts med det som absolut ingen, varken fysiker, filosofer, psykologer eller annat löst folk, kan definiera: medvetande, har inte den vita blodkroppar för att kunna kämpa emot alla sorters sjukdomstillstånd, bara man ger den rätt förutsättningar? Som obotlig fysiknörd skräms jag i allmänhet av att tro, men det här med att maten spelar roll för ens hälsa känns efter en kritisk analys lika logiskt som Pythagoras sats eller Newtons andra lag. 
 
Därför är jag intresserad av mat. Något som rimmar illa med min klumpighet och mitt ointresse för monotona arbetsuppgifter typ skala och hacka grönsaker. (Därför borde jag också allvarligt överväga att bli ekonomiskt oberoende för att kunna äta ute jämt.) Och därför gick jag till en helt fantastisk restaurang idag! Den heter 42 Degrés och ligger i Paris 10:e arrondissement. De serverar enbart vegan/raw food. Bonuspoäng också för alla djur som slipper behandlas som produkter, och alla vitaminer och mineraler som inte kokas bort, man blir både smart och snygg av dessa rätter! 
 
I princip bara grönsaker och frukt alltså och besöket kvalar in bland de bästa kulinariska upplevelser jag någonsin haft. En otroligt vacker harmoni mellan smaker, färger och konsistenser på maten - jag hade lätt lagt ner all annan mat för resten av mitt liv om jag hade fri tillgång till maten på 42 Degrés. Nirvana. Åk dit. 
Förrätt: någon slags rödbets- och avocadokreation
Varmrätt - zucchinispaghetti, marinerade champinjoner och en fantastisk sås 
Till top