linneasmemoarer.blogg.se

bland hashtags och smidesjärn i den vita staden

orsak och verkan

Allmänt Permalink0
 
Det är festligheter på gång på flera håll i staden, men jag stannar hemma och målar naglarna med konfettimönstrat nagellack och kollar på en föreläsning om kosmisk bakgrundsstrålning. Med ögon stora som runde torn lär jag mig om baryonoscillationer och mörk energi, märker knappt att nagellacket hamnar lite utanför. Galaxer accelererar ifrån varandra i universum och färgerna på ljuset de utsänder förskjuts enligt samma Dopplereffekt som gör att ambulanssirenerna ute på périphériquen tycks skifta i tonhöjd när de passerar. Kartan över hur den kosmiska bakgrundsstrålningen fluktuerar i olika riktningar från Vintergatan påminner skrämmande mycket om mönstret på mina nylackade naglar. Och än en gång slås jag av hur allt hänger ihop.
 
 
Till top