linneasmemoarer.blogg.se

bland hashtags och smidesjärn i den vita staden

fem dimensioner är fler än fyra cylindrar

Allmänt, Paris, filosofi, fysik Permalink0
För drygt ett år sedan befann jag mig i Paris där jag gjorde ett stage (uttalas som sista stavelsen i mustasch) på universitet om extradimensioner i universum. Nu gör jag ett annat om en 4-cylindrig 1.6-liters turbomotor på Renault. Mitt universum har krympt från att bestå av just hela universum och mer därtill - allt som existerar - till något som man nästintill kan omfamna. Även om mycket mer än vad någon hade kunnat ana kan utspela sig under en motorhuv får det något diplomatiskt medges att det är mindre komplext än universum självt. 
 
Till min stora förtjusning har denna plötsliga reduktion av arbetsredskap resulterat i en trevlig uppdelning i hjärnan mellan objektivt och subjektivt. När den filosofiska delen befinner sig i viloläge i gassande dagsljus framför simuleringsprogram där bilmotorer bitvis byggs likt virtuella legokonstverk blir koncentrationen av kreativitet betydligt högre så fort jag är off duty: eftersom Paris är en magisk stad ser jag små historier överallt, om människor, möten, massakerade plastflaskskvarlevor i rännstenar, bortglömda champagnekorkar på Pont au Change - bron med det obetalbara namnet vars räcke jag brukar sitta på efter mina sena kvällslöprundor i väntan på bussen hem, med Eiffeltornet i ena ögonvrån och Notre Dame i den andra - och alla dessa skokartongsformade butiker och restauranger med oansenliga fasader och klaustrofobiska ingångar som sträcker sig långt in i byggnader, med fler vindlingar och vrår än en valhjärna, fulla av såväl historia som historier. Och mitt i allt står jag och det känns nästan som att hela staden kretsar kring mig, för evigt förundrad över dess förtrollande inverkan på mitt sinnestillstånd. 
 
Detta sagt är inte turbomotorer helt fria från poesi. Tusentals gånger per minut fylls de av molekyler som möts, det hettar till, exploderar för att ögonblicket senare separeras och försvinna ut ur motorn, i luften, till varsin ände av universum och alla dess extradimensioner. Men då kommer turbon in i bilden och håller kvar lite av hettan, för tillbaka den, det som alla trodde var över tänds på nytt igen, fast nu med nya molekyler inblandade. Kompostering i sportbilschassi. Godnatt. 
Till top